torsdag 7 juni 2012

Norpad rese-lista.

Vilka länder har du besökt?
Jag tänkte att det var ganska många, men när jag ser listan med 35 länder framstår de som en bråkdel jämfört med resten av stora vida världen. Jag vill se mermermer! Älskar att resa, men vem gör inte det?


Cypern x 1
Danmark x 1
Estland x 1
Finland x 1
Frankrike x 1 (+ kortbesök för att handla)
Grekland x 1
Island x 1
Italien x 2
Holland x 1
Lettland x 1
Malta x 1
Norge x 5?
Schweiz x 1 (Skulle vara Au Pair i ett år, stod ut i hela två veckor)
Slovakien x 1
Spanien (Bott i ett år plus rest säkert 20 gånger)
Storbritannien x 2 (Endast Gibraltar)
Tjeckien x 1
Tyskland x 5
Ungern x 1
Österrike x 3


Antigua x 1
Dominikanska Republiken x 1
Haiti x 1
Kanada x 1
Puerto Rico (Bott till och från under flera år)
St. Croix x 1
St. Lucia x 1
St. Marteen x 1
St. Thomas x 1
USA x många


Argentina x 1 (10 veckor)
Bolivia x 1
Peru x 1
Uruguay x 1


Favoritland att besöka?
Alltså jag älskar ju USA. Landet som har ALLT. Alla länder har dock sin charm, men måste jag välja ett...


Jag i Yosemite, Kalifornien, juni 2011


Favoritstad som turist?
Jag gillar inte städer, men antagligen San Francisco eller San Juan dårå.


San Juan sett från fortet El Morro


Sämsta stället du besökt?
Malta och Cypern. Säkert har det berott mycket på omständigheterna i övrigt. Veckan på Malta bestod av dåligt sällskap och dåligt hotell. Veckan på Cypern av regn, dåligt hotell och kompis med urinvägsinfektion som fick bli hämtad med rullstol på flygplatsen när vi kom hem för att hon var så sjuk.


Bästa shoppingen?
USA! Fast inte New York. Alla malls i Kalifornien eller på Puerto Rico är way better.


Favoritö?
Utomlands är det Puerto Rico helt klart. Den i Karibien, alltså. Sicilien i Europa.


Jag på Puerto Rico...


Favoritstrand?
Antingen Flamenco Beach på Culebra (Puerto Rico) eller Los Tubos i Manatí (Puerto Rico). PR har fantastiska stränder. Vissa totalt folktomma...


Jag på Flamenco Beach 2010


Vart vill du åka?
Nästan överallt! Helst Nya Zeeland, Australien, Irland, Hawaii...


Vart vill du inte åka?
Inte så jättepepp på Saudi Arabien, Magaluf eller Kos.


Inplanerade resor?
Till BB i september... Det är ungefär så långt mina planer sträcker sig. Vi skulle ha åkt till Kenya och Hawaii i år om det inte blivit bebis, men länderna finns ju kvar. Vi tänkte bege oss ut på lite Sverigeresor om det funkar, annars får det bli utomlands när bebisen kanske är ett halvår eller nått.




Leguan i trådgården i Luquillo, Puerto Rico

26 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig list och uppmuntrande inlägg!
Jag saknar just nu en resa i mitt liv och är enormt sugen.
St. Lucia!? Har fu varit där?? Åh.. Vad det bra där?

Kram

Bubbel sa...

Ja resa är verkligen bland det roligaste man kan göra (ivarjefall privat - tjänsteresor är en annan sak).

Den där listan ska jag härma, så det så!;) kram

Duktiga Tjejen sa...

St. Lucia javisst, annars skulle jag ju inte ha skrivit den på min lista... :) Min favoritö EFTER Puerto Rico i Karibien. Stränder, vulkaner, djungel och inte ett enda höghus.

Bubbel: har varit på tjänsternas till Norge, Danmark massor med gånger och Holland. Men i Holland var jag typ 4 dagar och hann se rätt mycket!

Åsa sa...

Åh vilka härliga bilder och vicket jäkla hopp :)
Jesses vilken reslista :)
Kramar!

Villa Frejas bokblogg sa...

Underbart. Vem gillar inte att resa ja... Jag vill ut i världen.

Lala sa...

Kul läsning!!:) När var du i Kanada och vart?

Johanna sa...

Älskar den här listan. Och att resa! Som du vet :)

Klart ni kommer att kunna resa även när barnet är fött!

Joanna Björkqvist sa...

Härlig lista med många fina länder.

Australien är verkligen underbart, så dit tycker jag att du ska åka när lillplutten blivit lite större. Våra barn var 4 och 6 första gången vi åkte dit och det gick supersmidigt.

Duktiga Tjejen sa...

Lala: Var där 1998, var hos släktingar i Rochester (upstate NY) och åkte bil till Niagara Fallen och passade på att åka till Kanada också. Det låg ändå så nära. Ingen jätteresa direkt alltså ;)

Lala sa...

Ja just! Det minns jag ju:) Nice!!

Hanna Lans sa...

Vilket skutt! Studsmatta eller lian ...?

St Lucia, ahh, ljuvliga ställe!

Sofia sa...

Jag vill till Puerto Rico, det ser otroligt fint ut där.
Men mest vill jag bara bort från regnet som har dragit in över England, det känns som att det kommer att stanna forever!

Rebecca sa...

Åååh vilken rolig lista! Nästan så jag vill sno den också - har lite bloggtorka :) Är det okej om jag kanske lånar den nån dag och länkar till dig :)?

Fröken Svensson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Duktiga Tjejen sa...

Ja herregud, bara ta listan! Jag har ju själv norpat den :)

Och hoppet är faktiskt helt naturligt. Känns rätt avlägset nu om man säger så...

RackarTuss sa...

Holy moly va du har rest!
Jag ligger såååå i lä!

Själv ska jag dock till..... *drummroll*....
CYPERN i höst....
*fniss*
Vilket typ var ditt värsta ställe. Vojne vojne.

Anonym sa...

Försöker väl kommentera igen då ;)
Jag vill till USA. Har alltid velat, så nu fick jag vatten på kvarn igen =) KRAM

Christina sa...

Värsta globetrottern ;-)
Kul lista!

Fröken Fynd sa...

Vilken maffig lista! Undrar hur ens egna skulle se ut...är ju berest men absolut inte i din kaliber! :)

-Jenny- sa...

Rolig lista! Du har ju rest hur mycket som helst, blir lite avundsjuk.
Hur går det att jobba? Bea hoppas jag!
Kram

Christel sa...

Imponerande hopp på bilden mitt i där du ;-)

Vad berest du är!

nillas liv på pinnen sa...

Jag vet en som inte tycker om att resa. Jenny Diski, haha. Jag gillar hennes bok jättemycket! Skrattar så jag gråter ibland.

oskrivnablad sa...

Härliga bilder från fantastiska resmål... nu blev jag galet sugen på att ge mig ut å resa igen. Närmast på tur blir en sväng till Barcelona som är min favoritstad. =)

Bara Sara sa...

Härliga resmål du listat!! Jag önskar verkligen att jag rest mer innan jag skaffade barn, jag har varit utomlands en del och också bott utomlands men att åka utomlands nu innebär ju mer Bamseklubb än ngt annat..

Anonym sa...

Kalifornien skulle verkligen vara SÅ kul att uppleva och se, har alltid lockat hundra ggr mer än typ NY!

Emma sa...

Ha, jag är likadan, det är mermermer som gäller! Förstår inte hur jag skall kunna hinna med det, går det ens...? :-)