måndag 31 oktober 2011

7 billion and counting...



Jag började störtgrina när jag såg den här filmsnutten igår. Vi är nu över sju miljarder människor. En av mina största rädslor någonsin är just ÖVERBEFOLKNING. Nästan så att jag tänker att jag inte får vara så egostiskt att skaffa barn, för då blir ju min unge precis en av de där fem människorna som tillkommer varje SEKUND världen över.

Ps. Under tiden du har läst det här inlägget har befolkningen ökat med trettio pers. Femtio som har fötts, tjugo som har dött. Förutsatt att du läste det här på tio sekunder, alltså...

8 kommentarer:

Lala sa...

Vart vill ni flytta? Du tjänar ju ihop de pengarna, tillsammans med M, på en pisskvart;) Och sjukt vad många som föds och dör NU.

och NU.

och NU.

Hanna Lans sa...

Måste ni bo i Stockholmsområdet då? Annars sparar ni ihop det där på en pisskvart som Lala så talande kommenterade. ;)

Lisa sa...

Jamen ut på landet med er så ska du se att du blir en mer harmonisk människa!

Duktiga Tjejen sa...

Måste absolut inte bo i Sthlm, jag gillar verkligen inte Sthlm och inte Monki heller. Däremot skönt med nära till släkt och där det finns mycket jobb...

Johanna sa...

Befolkningsmängd/ökning är verkligen ett jätteintressant ämne, men jag tycker verkligen att man ska betona det som sägs mot slutet i klippet: det är inte mer plats vi behöver, utan balans. En jämnare fördelning av resurser.

Befolkningsökningen globalt är inget jättehot mot vår välfärd (men såklart kan den ställa till stora problem på ett lokalt plan). Under en kurs jag läste om global utveckling på GU för några år sedan fick vi lära oss att man skulle kunna tillgodose ALLA basbehov för hela jordens befolkning, till en konstnad av halva USA:s årliga försvarsbudget.

Det är inte så att vi "inte kan hjälpa alla" som många så ofta säger. Det kan vi. Vi vill tydligen bara inte.

Och det är det som är så jävla läskigt.

Anonym sa...

Jag har sagt det förut: du är välkommen till Bästkusten :) När ni kommer hit till våren skall jag övertyga er..haha! Här finns allt, närheten till Göteborg om man vill ha lite storstadspuls, närheten till havet, skogar och insjöar om man inte gillar saltvatten. Man kan ta X2000 direkt till Stockholm om man vill. Och så finns det massor av trevliga människor.

Kram Erika

Trillingnöten sa...

Väldigt tänkvärd video!! Scary det där med 7 billioner...men som sagt, det är inte platsen vi tar, men resurserna vi använder!

Anna sa...

Nåt som jag funderar mycket på är just hur många barn som föds - som vi inte tar hand om, av olika anledningar. Jag vill jättegärna adoptera. Har alltid velat det. Tyvärr så är det komplicerat och dyrt här i Australien, så folk som allvarligt funderar på det som ett alternativ ofta ger upp och tänker att det är "enklare" att skaffa egna. Det är synd. Nån som vet hur det är i Sverige med den saken?